Jak dbać o auto latem?

Zimą bywa mróz, może padać śnieg, a na drogach pojawia się sól. Latem jest natomiast gorąco, są burze z ulewami, a nawet czasami z gradem. Cóż, taki mamy klimat – chciałoby się napisać, cytując klasyków erudycji. Patrząc jednak na to z punktu widzenia właściciela samochodu, to żadna z tych skrajnych pór roku nie zwalnia od dbania o samochód. Priorytety są tylko nieco inne.

Jak dbać o auto latem?

Układ chłodniczy i klimatyzacja

Latem najszybciej do poważnej awarii silnika mogą doprowadzić usterki skomplikowanego konstrukcyjnie układu chłodzenia. Składa się on z wielu elementów, a uszkodzenie choćby jednego z nich: chłodnicy, termostatu, wiatraka lub po prostu brak płynu chłodniczego, to potencjalna przyczyna przegrzania się silnika. Dlatego o ten podzespół auta latem trzeba dbać szczególnie i każde niepokojące symptomy z tym związane powinny skłonić nas do natychmiastowego zainteresowania się stanem układu chłodzenia lub skierowania się do mechanika. Na przykład to, że w korku temperatura silnika rośnie, natomiast spada, gdy jedziemy na przykład z prędkością 90 kilometrów na godzinę.

Latem klimatyzacja w samochodzie zapewnia nie tylko komfort dla kierowcy i pasażerów. Jest stan ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Upał w aucie może usypiać prowadzącego i na pewno źle wpływa na jego koncentrację. Dlatego tak ważne jest, aby latem ten układ działał bez zarzutu. Trzeba więc o niego zadbać, czyli:

  • wyczyścić oraz odgrzybić układ,
  • sprawdzić jego szczelność,
  • uzupełnić czynnik chłodzący,
  • wymienić filtr kabinowy

O tej ostatniej czynności nie można zapominać również dlatego, że powstawanie pary wodnej na szybach auta lub nieświeży zapach z kratek nawiewu, to również wina zużytego filtra kabinowego. Ten, który sprawnie działa, uchroni również osoby w środku pojazdu przed alergenami mogącymi dostać się z zewnątrz.

Pielęgnacja lakieru

W czasie upałów trzeba również dbać o lakier karoserii. Nigdy nie należy myć auta, kiedy jest ona bardzo mocno nagrzana i lepiej też nie robić tego nasłonecznionych miejscach. Woda połączona z brudem i detergentem po odparowaniu pozostawi na lakierze brzydkie zacieki. Poza tym nagłe ochłodzenie karoserii zimną wodą może spowodować silne naprężenia metalu i pęknięcia lakieru.

Promieniowanie słoneczne powoduje natomiast, że lakier staje się coraz bledszy i czasem matowieje. Potrzeba jest więc jego odpowiednia pielęgnacja. Choćby systematyczne woskowanie. Najlepiej co 3 lub 4 tygodnie. Służy to nie tylko nabłyszczaniu lakieru, ale chroni go przed szkodliwym wpływem warunków atmosferycznych.

Uwaga na spadające gałęzie i grad

Gdy latem zapowiadane są burze lub wichury, to też lepiej nie parkować auta pod drzewami, a kiedy istnieje niebezpieczeństwo gradu, każdy kto ma pokrowiec na samochód, powinien go szybko założyć.

Poza tym bez względu na to, czy jest upalnie czy też mroźnie trzeba zawsze pilnować terminów przeglądów, sprawdzać stan płynów eksploatacyjnych, mierzyć regularnie ciśnienie w oponach i robić wiele innych rzeczy, dzięki którym samochód zawsze dowiezie nas bezpiecznie tam, gdzie go poprowadzimy.