Praca w serwisie sprzętu – czy to coś dla Ciebie?

Szukasz nowych wyzwań? Zastanawiasz się nad podjęciem pracy w serwisie elektroniki i produktów gospodarstwa domowego i chciałbyś wiedzieć, jak w praktyce wygląda takie zajęcie? W tym artykule postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości i pozwolić znaleźć odpowiedź na pytanie, czy jest to praca dla Ciebie.

Serwisant sprzętu – zawód przyszłości?

Sytuacja na rynku pracy ulega dynamicznym zmianom. Do niedawna poziom bezrobocia w naszym kraju był rekordowo niski, podczas gdy w ostatnich miesiącach wielu z nas musiało pożegnać się z dotychczasowym zajęciem i szukać nowego pomysłu na swoją dalszą zawodową karierę. Dobrym pomysłem wydaje się podjęcie pracy w serwisie sprzętu gospodarstwa domowego i elektroniki konsumpcyjnej. Nie brakuje ofert pracy właśnie w tych jednostkach, a ponadto możliwe jest założenie własnego oddziału jednej z sieci świadczących tego typu usługi – np. Quadra Net

Czy zawód serwisanta sprzętu gospodarstwa domowego i elektroniki użytkowej ma przyszłość? Oczywiście – z każdym rokiem rośnie liczba otaczających nas urządzeń elektronicznych, nierzadko bardzo kosztownych, a także sprzętów AGD, których naprawa okazuje się znacznie tańsza, niż wymiana na nowe. Szczególne zainteresowanie tego typu usługami zauważane jest w okresach spowolnienia gospodarczego, a przecież właśnie w takim stanie znajduje się polska gospodarka. Można więc oczekiwać wzrostu zainteresowania naprawami pogwarancyjnymi. 

Na czym polega praca w serwisie sprzętu?  

 Praca serwisanta wymaga ciągłego doszkalania się i znajomości budowy serwisowanych urządzeń. Niezależnie, czy głównym obszarem Twojej działalności będzie typowo sprzęt AGD (lodówki, pralki, miksery, blendery), czy urządzenia elektroniczne (np. komputery, sprzęt audio, telewizory), to będziesz musiał nabyć szczegółowej wiedzy na temat niemal wszystkich modeli obecnych na rynku – zarówno tych aktualnie produkowanych, jak i tych wycofanych z produkcji. Oczywiście nie chodzi wyłącznie o same parametry techniczne, ale raczej o najczęściej spotykane usterki i sposoby ich naprawy czy budowę każdego z urządzeń. 

Najważniejszym i pierwszym elementem podczas serwisowania czy naprawy obsługiwanych urządzeń jest diagnostyka. Zanim serwisant rozpocznie jakiekolwiek działania, musi mieć pewność, że dokładnie wie, w jakim stanie znajduje się urządzenie i czym jest spowodowany jego problem. Kolejnym krokiem jest podjęcie próby jego naprawy. Najlepsze rezultaty oczywiście osiąga się dzięki korzystaniu z udostępnianych przez producenta instrukcji serwisowych, choć nie do każdego urządzenia można znaleźć stosowny manual. Niekiedy trzeba przeczesywać zasoby internetu, by móc odnaleźć właściwy sposób naprawy danej usterki. 

Serwisanci oferujący naprawy błyskawiczne muszą być przygotowani, że czasami będzie ona oznaczała pracę poza standardowymi godzinami, by móc wyświadczyć klientowi oczekiwaną usługę. W przypadku oferowania usług u klienta należy liczyć się oczywiście z koniecznością dojazdów, co również niekiedy bywa czasochłonne. 

Czy warto się tego podjąć?

Naszym zdaniem zdecydowanie tak. Jeśli masz smykałkę do majsterkowania czy naprawiania uszkodzonych urządzeń, to praca serwisanta może być czymś sprawiającym mnóstwo radości. Codziennie nowe wyzwania, inne urządzenia i inne działania niezbędna podczas diagnozy, a to tego możliwość osiągania niezłych zarobków i stabilna sytuacja na rynku.